l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Branding Tip: Teruggaan naar de roots van je bedrijf voor een effectieve contentstrategie


Hier ben ik op een pony, samen met mijn oma. Dit is mijn eerste levende herinnering aan het werk dat ik nu doe. Ik vond het namelijk eng om op de pony te zitten, maar wilde het toch heel graag proberen. Mijn oma hielp me hierbij. Dit illustreert precies wat ik tegenwoordig doe: ondernemers helpen die het eng of lastig vinden om zichzelf zichtbaar te maken. "Wie ben ik eigenlijk?", hoor ik vaak, "wie zit er nu op mij te wachten?" of "hoe kan ik authentiek overkomen?"

Terug naar je roots voor een authentieke contentstrategie naar de markt

Iedereen streeft ernaar om betekenisvol te zijn. Door terug te keren naar het fundament van je bedrijf, ontdek je de reden achter het werk dat je doet. Hier bevindt zich de kern van je onderneming. Net zoals een boom met een sterk wortelstelsel elke storm kan doorstaan, is het cruciaal om dit fundament zorgvuldig te analyseren voor een effectieve contentstrategie: waar bevinden zich de wortels van jouw verhaal als ondernemer?

Daarnaast zijn jouw 'wortels', zoals je waarden en ervaringen, essentieel voor het creëren van een authentiek verhaal voor de markt. Dit is een strategie die ook door grote merken wordt toegepast. Neem bijvoorbeeld Christian Dior. Een nieuwe marketingdirecteur van dit gerenommeerde modehuis wordt altijd eerst ingewijd in de geboorteplaats van de oprichter. Dit is om het merk vanuit zijn 'roots' te begrijpen, waardoor het tot leven komt of weer nieuw leven wordt ingeblazen: wat zijn de kenmerkende elementen, of 'de parels', zoals ik ze graag noem, die opvallen en het merk uniek maken?

“You can't connect the dots looking forward; 

you can only connect them looking backwards."

Steve Jobs



De geschiedenis van je bedrijf als onderdeel van je contentstrategie

Als persoon zijn we allemaal uniek. Maar hoe onderscheid je je online met je contentstrategie? Als branding & contentspecialist ga ik samen met jou op zoek naar de karakteristieke elementen van jouw bedrijf of dienst op basis van je professionele identiteit.

Voorbeelden hoe je het DNA van je bedrijf in kaart brengt:

- Wat is de (geboorte-)plaats of plek waar je bedrijf is opgericht, en waarom daar?

- Waar is het je om te doen? Om welke reden heb jij je bedrijf opgericht? Wat gaat je aan het hart?

- Screening van de bijzondere kwaliteiten van jouzelf (en eventuele medewerkers)

- Inzage in belangrijke mijlpalen van je bedrijf en (persoonlijke) successen 

- Inventarisatie van de meest opvallende, interessante, of relevante aspecten van jou en je bedrijf 

Dit helpt allemaal een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de kwaliteiten en waarden, en deze te (her-)definiëren voor je personal brand. Dit vormt de basis voor de kern van je verhaal naar de markt en dus om zo je contentstrategie te bepalen. 

Wat is een professionele identiteit of bedrijfsidentiteit?

Maar wat is dit nu precies je 'professionele identiteit of je bedrijfsidentiteit? Een professionele identiteit verwijst naar de kenmerken en kwaliteiten die een individu als professional uniek maken, zoals hun waarden, overtuigingen en ervaringen. Het gaat over de relatie met zichzelf en anderen, en het evenwicht tussen persoonlijke en professionele aspecten.  Je identiteit als bedrijf is het verhaal dat je samen naar buiten uitdraagt. Om je bedrijfsdoelen te bereiken, maar ook de 'purpose' tot leven te brengen. Dit verhaal wordt bepaald door de (gemeenschappelijke) merkwaarden, de visie van het bedrijf, maar ook de rol die jouw bedrijf wil spelen voor de omgeving. Al die elementen samen bepalen het merkverhaal en de positie die je bedrijf wil innemen te midden van de concurrenten.  En hoe authentieker en unieker het verhaal, hoe sterker het merk.


De belofte van een transformatie voor je contentstrategie

Uiteindelijk draait een sterk verhaal altijd om een transformatie: het vervullen van een belofte gebaseerd op de behoeften van de ideale klant. Wat is het probleem waar men mee kampt? Is het een uitdaging om zichtbaar te zijn, om stijlvol over te komen, of om samen meer bekendheid te genereren in de markt? Zomaar wat vragen die kunnen spelen. Er is echter altijd een wens of verlangen dat vervuld wordt. Een streven naar meer, beter, mooier, of juist het loslaten van iets. 

De identiteit van je bedrijf vormt uiteindelijk het  uitgangspunt voor een samenhangend merkverhaal voor de markt. Dit verhaal omvat 'deelverhalen' over de oorsprong, klantbelevingen en de geboden oplossingen als ondernemer. Bovendien moet dit merkverhaal consistent zijn voor alle doelgroepen en stakeholders.

Op welke vragen van jouw ideale klant, ben jij het antwoord?

Kortom, op welke vraag ben jij het antwoord? En voor wie dan specifiek? Ben je eigenaar of ondernemer, en wil je ook van jouw bedrijf een merk maken als onderdeel van je acquisitiestrategie om meer van de juiste  klanten te werven? En wil je weten hoe je dit het beste zelf kunt aanpakken? "Terug naar de roots" gaan, is een van de methodes om jouw unieke verhaal naar de markt te ontdekken

Heb je hulp nodig voor een eigen unieke contentstrategie naar de markt? Of zijn jullie als team benieuwd naar het unieke verhaal van jouw/jullie bedrijf als basis voor de promotie via LinkedIn? 

Laat het me weten! Dan maken we eerst kennis via een vrijblijvend inspiratiegesprek! 



Op zoek naar meer (personal) branding tips?

Waarom investeren in je personal brand?

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er als ondernemer

Hoe begin ik als startende ondernemer met Personal branding?

Hoe maak je de connectie met je ideale klant?

Wat is de toegevoegde waarde van een personal branding coach?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap