l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

7 personal branding mythes ontrafeld

Personal branding is een trending topic. Er wordt veel zin, maar ook zeker veel onzin over geschreven, dus de hoogste tijd om een aantal mythes die zijn ontstaan te doorbreken. 

Maar eerst, wat is nu een personal brand en waarom zou ik überhaupt investeren in personal branding, vraag je je wellicht af.  Het antwoord is kort, maar zeker niet eenvoudig. Omdat je het al bent. Ja, jij bent al een merk of 'personal brand'. Onbewust geef je namelijk altijd al een indruk weg. Of je nu als ondernemer op een netwerkborrel verschijnt of als werknemer in een bedrijf rondloopt. De vraag is dus, is het de JUISTE indruk die je wilt achterlaten bij de JUISTE mensen? Dan ben je namelijk met personal  branding bezig. Omdat je dan werkt een herkenbaar beeld en zo ook aan vertrouwen wint bij (potentiële) klanten. Handig dus als je je bedrijf wilt laten groeien, meer wilt halen uit bestaande klanten, of op zoek bent naar een nieuwe baan of opdracht. 

Mythe 1 Personal branding : het draait om jou

Vaak associëren mensen personal branding met individuen die van nature op de voorgrond treden; zij die zichzelf laten zien omwille van de aandacht. Echter, dit staat los van de essentie van personal branding. Het draait bij personal branding om het creëren van een connectie, een verbinding met de juiste doelgroep of jouw publiek. Het gaat niet zozeer over jou, maar over de waarde die je levert om die verbinding tot stand te brengen. Dit is een vaardigheid die introverte en de meer bescheiden mensen vaak van nature al goed beheersen. Een uitstekende eigenschap dus om te starten met personal branding!

 Mythe 2 Personal branding : je moet een influencer-status hebben om als 'personal brand' beschouwd te worden

Wanneer mensen denken aan personal branding, dan denken ze vaak aan mensen die zich met gemak laten zien. De influencers op sociale media, de BN'ers en succesvolle verkopers in de media. Maar niets is minder maar. Iedereen heeft er een, een personal brand. Jij dus ook. En ook jij kunt dus bewuster met je personal brand aan de slag gaan. Om je te onderscheiden van andere adviseurs of coaches bijvoorbeeld. Je hoeft hiervoor ook niet bij iedereen bekend te staan. Het  gaat om je naamsbekendheid bij de JUISTE doelgroep. Dat kan jij dus ook. 

Mythe 3 Personal branding : omdat we al diverse marketing-activiteiten uitvoeren, hoef ik niet meer te investeren in mijn personal branding als eigenaar

Als eigenaar heb je vaak al iemand ingehuurd voor je website, e-mailmarketing en beheer van sociale media. Waarom zou je dan nog tijd en energie steken in je persoonlijke merk? Omdat je als eigenaar waardevolle connecties hebt die je online niet benut. Je hebt misschien een bedrijfsaccount, maar mensen gaan liever de interactie aan met mensen. Verberg je dus niet langer achter de communicatie van je bedrijf en begin met het opbouwen van je persoonlijke merk! Bedenk wel dat de 'corporate communicatie' en 'persoonlijke communicatie' elkaar moeten versterken.

Mythe 4 personal branding : personal branding draait om jezelf profileren via sociale media

Natuurlijk helpen de sociale media aan je zichtbaarheid online. Echter, je personal brand reikt verder dat de sociale mediaplatforms. Denk bijvoorbeeld aan je deelname aan netwerkbijeenkomsten, je e-mailmarketing en je website bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat overal waar je verschijnt, of het nu online of offline is, je dezelfde indruk en gevoel achterlaat bij de juiste mensen. Het loont zich dan ook om een keer een uitgebreide personal brand analyse te maken en een volledige contentstrategie te ontwikkelen voor alle kanalen waar je actief bent.

Mythe 5 Personal branding : investeren in je personal brand kost veel tijd

In het begin kan het misschien even wat meer inspanning vergen om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen en je personal brand en contentstrategie op te bouwen. Het is net als naar de sportschool gaan; je moet spierkracht opbouwen om jezelf consistent zichtbaar te maken. Daarna wordt het een kwestie van doen en bijhouden, en hoeft het niet meer dan een half uur per dag te kosten om die nieuwe relaties te vormen. Bovendien investeer je vaak tijd en energie in offline netwerken, dus waarom zou je niet hetzelfde online doen, vaak in veel minder tijd?  

Mythe 6 Personal Branding: toon uitsluitend je expertise

Een van de pijlers voor een effectieve persoonlijke contentstrategie is je expertise. De content die je deelt, dient als fundament om je opleiding, relevante ervaring en vaardigheden binnen een branche of sector te laten zien. Dit toont aan dat je kundig bent. Echter, een persoonlijk merk behelst meer dan enkel expertise. Het gaat ook over jou als individu, je persoonlijkheid, je visie en waar je voor staat. Maak het verschil met je persoonlijkheid, originaliteit en je unieke visie op het vakgebied. 

Mythe 7 over personal branding : succes verzekerd en binnen een jaar zullen die nieuwe klanten toestromen

Je netwerk is goud waard, dus zorg dat je netwerk blijft groeien. Hoe meer mensen je zien, hoe makkelijker het wordt om anderen te overtuigen van je kennis en kunde. Dit heeft wel tijd nodig. Branding is een marathon, geen sprint. Met een sterke reputatie en grotere zichtbaarheid, vergroot je de kansen om je bedrijfsdoelen te realiseren. Durf je mening te geven en schroom niet om inhoudelijke discussies aan te gaan. Reageer online op de inhoud en commentaren van potentiële werkgevers, gerespecteerde vakgenoten of belangrijke influencers. Kijk ook naar de mensen die in het netwerk zitten van jouw doelgroep om zo in de picture te komen bij je ideale klanten. Zorg dat je authentiek blijft en oprecht de verbinding aangaat. Grijp ook PR-kansen in vakbladen of kranten aan; dit kan aanzienlijk bijdragen aan je reputatie, mits het relevant is voor je doelgroep en de context waarin het gepubliceerd wordt.

Wil je nu meer weten waar de kansen voor jou of jouw bedrijf liggen? Kijk dan voor de mogelijkheden van een persoonlijk consult met mij. Of check hier in voor een gratis kennismaking van 30 minuten. Wil je graag meer inspiratie ontvangen? Lees dan hier verder.