l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Een sterk en aantrekkelijk LinkedIn profiel met je personal brand

Je wilt groeien met je bedrijf, maar hoe word je nu top of mind tussen al die andere ondernemers, adviseurs of coaches op LinkedIn?

Precies met een sterk en aantrekkelijk profiel vanuit je personal brand. 

Maar wat zijn de ingrediënten om overtuigend over te komen, impact te maken, en door je doelgroep gevonden en gevraagd te worden? Hoe maak je een sterk en aantrekkelijk profiel vanuit je personal brand als ondernemer, coach of adviseur?  

Vandaag deze personal brand checklist met 10 snelle tips voor een grote schoonmaak om je LinkedIn profiel en mogelijk andere mediaprofielen te optimaliseren!

1. Profielfoto passend?; we groeien als ondernemer en dus groeien de foto’s met je mee. Is jouw profielfoto nog passend?

2. Omslagfoto nog relevant? Wellicht heb je een fantastische weggever gemaakt of heb je gesproken op een event. Kijk daarom of je omslagfoto aan een opknapbeurt toe is.

3. Maak je optimaal gebruik van je kopregel? Staat de belangrijkste informatie voor je doelgroep eerst? Gebruik je nog de juiste zoekwoorden of kan er nog een worden toegevoegd?

4. Check de inhoud van je sociale media feeds; gebruik je een mix van persoonlijke inhoud, promotionele inhoud en inspirerende inhoud op je sociale kanalen? Belangrijk, want zo houd je je volgers betrokken en je feed menselijk.  Check inhoud, linkjes, contactgegevens en ga sowieso door je feeds om te controleren of sommige posts het overwegen waard zijn om te verwijderen.

5. Kloppen de afbeeldingen nog met wat je wilt uitstralen? Je groeit als ondernemer, dus zijn de rest van je afbeeldingen zoals je infographics en formats ook met je meegegroeid?

6. Nieuwe relevante werkervaring, praktijk cases en testimonials van tevreden klanten toegevoegd aan je bio’s?

7. Zijn de feeds van de verschillende sociale media kanalen die je inzet herkenbaar genoeg? Oftewel, pas je een authentieke en consistente stijl toe online, of is het tijd on nieuwe keuzes te maken voor een (her)start?

8. Videocontent wordt steeds populairder en krijgt meer traffic; plaats je regelmatig een video of een Reel?

9. Vastgemaakte of gehighlighte (story)-berichten nog steeds relevant en de beste selectie voor een eerste goede indruk? Oude verwijderen of nieuwe toevoegen?

10. Doe een 'volger'-audit en opruimactie voor de reductie van ‘waste’ in je bereik: verwijder inactieve accounts, maar ook volgers die niet indirect tot je doelgroep behoren. Precies, die sjeiks of oud-militairen waarvan je denkt “hoezo dan?!?”
Word jij eigenlijk zelf blij en vrolijk van je eigen social media feeds?

Als laatste natuurlijk de vraag of jij zelf ook blij bent met je feeds? Zo nee, ben je toe aan vernieuwing, wil je meer tips voor een eigen consistente stijl en samen aan de slag voor een opknapbeurt?

Doe dan mee met een van mijn gratis masterclasses voor je profilering. Of kijk hier voor de mogelijkheden voor een consult om met mij samen te werken aan je LinkedIn of Instagram profiel zowel voor de ondernemers als de professionals in loondienst!



Meer over communiceren vanuit je personal brand

Het neerzetten van jezelf als personal brand begint vanuit je professionele identiteit of je business DNA. Omdat dit de kern is van waaruit je bedrijf is ontstaan. En in de tijd heb je allerlei beslissingen genomen die uiteindelijk tot dit bedrijf hebben geleid. Dat maakt het zo interessant en waardevol. Want waarom heb je zo gekozen? Wat vind je belangrijk? Bijvoorbeeld als je kijkt naar de locatie van waaruit je werkt. Of de mensen met wie je samenwerkt en het dienstenpakket dat je aanbiedt. Het vormt de basis van je personal brand, oftewel het merkverhaal naar de markt. Ook wel ‘de pareltjes’ zoals ik ze noem. Ik werk altijd met deze parels, om zo de vertaalslag te maken naar je doelgroep. En door eerst naar het gehele plaatje te kijken en daarna de belangrijkste details eruit te halen, ontstaan vanzelf ‘de haakjes’ voor relevante content voor je doelgroep.

Waardevolle content voor je doelgroep

Jouw merkverhaal als ondernemer vormt bij mij de basis voor je content creatie. We kijken naar je visie, missie en je waarden, maar natuurlijk ook naar je expertise. Vervolgens gaan we samen associëren hoe we je verhaal als ondernemer in woord, beeld, maar ook video of andere visuals kunnen vertellen. Denk bijvoorbeeld ook aan animaties (bijvoorbeeld op speelse wijze uitleg geven), infographics (handig om data begrijpelijk te maken), GIF-jes of video (om je persoonlijkheid vooral te benadrukken). Uitgangspunt voor alle content is altijd de problemen en wensen van je doelgroep. Want zonder wens of probleem geen marketingverhaal. Je zult waarde moeten toevoegen om relevant te kunnen zijn.

De voordelen van een sterk merkverhaal achter je personal brand zijn:

  • potentiële klanten kunnen je beter onthouden (onze hersenen zijn namelijk zo geprogrammeerd dat we verhalen beter kunnen onthouden)
  • je potentiële klanten makkelijker betrekt bij je bedrijf. Een verhaal verbindt, emotioneert en inspireert namelijk. Bovendien biedt een merkverhaal veel meer mogelijkheden of invalshoeken om nieuwe content te bedenken. Het zijn eigenlijk mini-verhaaltjes die zijn afgeleid van een overkoepelend merkverhaal. 
  • Je bent veel creatiever als je storytelling toepast, je onderscheidend vermogen is gemakkelijker te communiceren, maar ook je authenticiteit. Het is immers jouw verhaal over wie je bent en waar je goed in bent.


Iedere ondernemer heeft een merkverhaal.

Denk je nu, ja maar ik heb geen ‘merkverhaal’. Onzin. Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Vaak vinden we het ‘gewoon ’wat we kunnen of wat we hebben meegemaakt. Daarom is handig om samen met een objectief persoon jouw verhaal naar de markt te vinden, en  zo ook ‘de blinde vlekken’ mee te pakken. Ik gun het iedereen om op en pakkende en natuurlijk manier te communiceren. Een manier die bij jou past als ondernemer van waaruit je de verbinding maakt met de juiste mensen zonder een verkooppraatje te houden. Een verhaal dat iemand meeneemt naar het hart van je bedrijf. Eerlijk en helder.

Wil je nu ook op zoek gaan naar jouw merkverhaal naar de markt? Laten we kennis maken of kijk hier voor mijn traject om unieke en authentieke content te maken  ‘ontdek je merkverhaal’ vanuit je persoonlijke merkidentiteit.

Meer weten over je personal brand voor je contentstrategie?

Hoe word ik top-of-mind bij de juiste doelgroep?
"Terug naar de roots" van je bedrijf
De taal van je doelgroep voor je contentstrategie
Hoe begin ik als ondernemer met personal branding?
De connectie met je ideale klant via sociale media maken
De waarde van een personal branding coach
Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap
Hoe bepaal ik mijn onderscheidend vermogen?
Hoe profileer ik mezelf online via sociale media?
Je visie en missie als onderdeel van je contentstrategie
Het perfecte duo: storytelling & contentstrategie
Van volger via sociale media naar merkfan
7 manieren om te groeien met online branding
Jezelf profileren met Personal Branding