l
Ontdek je personal brand en word top of mind met authentieke content

Wat zijn de voordelen van personal branding op LinkedIn?

LinkedIn is het zakelijk netwerk online. Perfect dus om je netwerk te onderhouden en om die nieuwe leads en klanten aan te trekken

Maar hoe doe je dit, personal branding op LinkedIn om op een authentieke manier je zichtbaarheid te vergroten?

Hoe LinkedIn personal branding voor jou kan werken

Misschien herken je dit wel:

Je hebt een missie. Een verhaal dat het anders kan of moet. Iets dat ertoe doet. 

Maar zodra je het wilt delen op LinkedIn… stokt het.

✅ Je twijfelt of wat je wilt zeggen wel interessant genoeg is.

✅ Je hebt sowieso een hekel aan sociale media, maar je weet dat als ze je niet kennen, ze ook niet voor je kiezen

✅ Je wilt zichtbaar zijn, maar ook niet ten koste van je authenticiteit.


En ondertussen zie je anderen wél zichtbaar zijn. Zelfverzekerd, consequent, met impact.

Je weet ook dat er meer in zit. Meer klanten. Meer groei. Maar je wilt het op jouw manier doen. Echt. Zonder trucjes of te schreeuwerig.

Goed nieuws: dat kán.  Wat je wél nodig hebt? Een strategie die klopt met wie jij bent. Die rust geeft, richting biedt en ervoor zorgt dat jij jouw verhalen durft te delen – met zelfvertrouwen

Het antwoord voor meer vertrouwen zit in LinkedIn Personal branding

Voordat ik verder ga , vertel ik je eerst ook mijn verhaal. Ik was vroeger totaal niet van de sociale media, dus vandaar dat ik me heel goed in mijn doelgroep kan verplaatsen. Vooral wat ik zag was vaak ook "hey zie mij hier" of blablabla wat totaal niet bij me past.

 Toen ik de stap maakte naar het ondernemerschap wist ik, als ze je niet kennen kunnen ze ook niet voor je kiezen. Gelukkig wist ik vanuit de branding en een NLP opleiding die ik had gevolgd dat het goud in jou zit, en hoe je dit op een authentieke manier naar buiten brengt voor je doelgroep. En zo is het gekomen...

Wat is Personal Branding?

In essentie is het heel simpel: Personal branding is hoe jij jezelf – bewust en oprecht – laat zien in een zakelijke context. Wie je bent, waar je voor staat en waar je goed in bent, zodat potentiële klanten direct aan jou denken en je top of mind bent als de beste oplossing voor hun probleem. 

Een sterk personal brand maakt je dan herkenbaar, bouwt vertrouwen op en inspireert anderen. 

Dus je profileert jezelf niet als marketingmachine, maar als de échte jij: met je kennis, je waarden, je visie en je persoonlijkheid. En op LinkedIn, is dat goud waard. 

5 voordelen van een sterk en krachtig Personal Brand op LinkedIn

  1. Je trekt de juiste klanten aan– Een geoptimaliseerd profiel zorgt ervoor dat je opvalt en sneller gevonden wordt door potentiële klanten, samenwerkingspartners of recruiters. Je trekt zelfs klanten aan vóórdat jij ze benadert.  Een krachtig LinkedIn-profiel vertelt ook jouw verhaal, zelfs als jij even niets post. Het laat zien wie je bent , waar je voor staat, en wat je te bieden hebt.
  2. Je bouwt vertrouwen op – Mensen kopen van mensen. Zeker in sectoren waar het draait om samenwerking, vertrouwen of een persoonlijke klik. Door waardevolle maar ook persoonlijk content te delen, positioneer je jezelf als expert of 'go-to' persoon in jouw vakgebied.
  3. Je verhoogt je kansen op nieuwe mogelijkheden – Een sterke presentatie online leidt tot een pull van nieuwe carrièrekansen, samenwerkingen en klanten. LinkedIn is niet alleen een netwerkplatform, het is ook een zoekmachine. Als jouw profiel en content goed afgestemd zijn op jouw expertise en doelgroep, vinden mensen jou precies op het juiste moment als ze jouw dienst nodig hebben. 
  4. Je bouwt aan een krachtig netwerk – Hoe sterker je personal brand, hoe makkelijker je ook gelijkgestemde connecties en nieuwe kansen aantrekt via via online. Want als er op je bericht wordt gereageerd, dan wordt dit door het algoritme weer verder verspreidt.
  5. Je blijft top-of-mind – Door consistent aanwezig te zijn op LinkedIn, blijf je in het geheugen van je netwerk ook na een bijeenkomst bijvoorbeeld.

 Hoe doe je dit, Personal Branding op LinkedIn? 

Sterke personal branding op LinkedIn begint met helderheid:
➤ Wat wil je uitstralen?
➤ Voor wie wil je zichtbaar zijn?
➤ Wat mag jouw Linked-profiel en content vertellen over jou?

Daarna kun je stap voor stap bouwen aan je profiel, strategie en content thema's die bij jou en je doelgroep past.  

Eigenlijk is het net zoals je jezelf toont in het contact met een potentiële partner of vrienden. Je gaat eerst kijken of, en, waar de "klik" er is . Hierdoor ga je ook op LInkedIn op zoek naar de gemeenschappelijke factoren voor de ‘klik’ . Mensen willen pas met je verbinden, wanneer ze zichzelf herkennen in jou of de content die je schrijft die ze aanspreekt.  

Bovendien, als jij op een authentieke en consistente manier relevante content deelt, dan creëer je ook aan vertrouwen. Want als iemand zich in jouw verhalen herkent, of zich gezien voelen, omdat ze hetzelfde hebben meegemaakt of een belangrijk moment delen. 

Bijvoorbeeld als je samen in dezelfde stad hebt gestudeerd, dan is de kans groot dat je iemand "raakt" op basis van gedeelde ervaringen en herinneringen aan die stad.

Zoek daarom naar de gemeenschappelijke thema's tussen jou en de persoon met wie je de connectie wilt aangaan en je hebt de perfecte basis voor een connectieverzoek!


Hetzelfde geldt voor gemeenschappelijke interesses zoals golfen, boeken lezen, series zoals Star Wars, en relevante persoonlijke momenten tijdens je carrière bijvoorbeeld etc. 

Vandaar dat het loont om naast je productaanbod en expertise, ook je persoonlijkheid te laten zien. Ook op een platform zoals LinkedIn. Want dat maakt jou aantrekkelijk.  Kies dus bewust de relevante persoonlijke onderwerpen om top of mind te worden. 

Hoe kies je nu bewust de onderwerpen om je zichtbaarheid te vergroten op LinkedIn?

De eerste stap begint met het in kaart brengen van je professionele identiteit. Je business DNA Wie ben je als ondernemer, professional of eigenaar en wat wil je uitstralen? We kijken hiervoor naar je kwaliteiten maar ook je missie en merkwaarden die je ondernemersverhaal ondersteunen. Jij als ondernemer hebt vaak een duidelijke waarom. Je doet het niet zomaar voor “meer omzet”, maar voor betekenis, groei of verandering. Met personal branding op LinkedIn kun je dat laten zien. 

De volgende stap is het in kaart brengen van je doelgroep: wie je wilt bereiken op LinkedIn en wat hun problemen en wensen zijn. Dit stelt je in staat om content te maken die relevant is voor jouw specifieke publiek. 

Analyseer vervolgens ook wat je concurrenten doen voor die doelgroep om jezelf goed te kunnen onderscheiden. 

Stel dan duidelijke content thema's vast om je expertise te tonen, je netwerk te vergroten, en die leads te genereren.  Probeer ook te experimenteren met verschillende content vormen zoals infographics, short-form en langere video's en artikelen, om te zien wat het beste werkt voor jou en jouw publiek. 

Ga vervolgens aan de slag! Bekijk welke soorten inhoud goed presteren en welke minder succesvol zijn. Leer van je analyse en pas je strategie aan om je LinkedIn-content continu te verbeteren.

Door deze stappen te volgen, creëer je een effectieve personal branding strategie op LinkedIn voor boeiende content die aansluit bij je doelgroep op LinkedIn. 

Uiteindelijk doen we natuurlijk alles voor de gun-factor!

Wil je meer weten hoe jij jezelf kunt promoten op LinkedIn om de juiste nieuwe klanten, stakeholders of opdrachten aan te trekken op een manier die bij jou past? 

Doe dan mee met een van mijn introductieworkshops of vraag een kennismakingsgesprek aan voor een 1:1 persoonlijk traject voor je contentstrategie.



Op zoek naar meer personal branding tips? 

Terug naar de roots" van je bedrijf

De taal van je doelgroep spreken

Je eigen communicatiestijl als zzp'er

Hoe begin ik als startende ondernemer met Personal Branding?

Wat is de toegevoegde waarde van een Personal Branding Coach?

Hoe bepaal je je onderscheidend vermogen?

Creëer meer impact met een authentieke en onderscheidende boodschap

Hoe schrijf je een goede post?

De missie en visie van je bedrijf